پرورش قارچ pdf – پرورش قارچ در منزل+pdf

پرورش قارچ pdf :

  • کتاب آموزش پرورش قارچ PDF
  • ویژه کسانی که قصد کسب درآمد از پرورش قارچ را دارند
  • نکات بسیار مهم درمورد پرورش قارچ در ایران
  • دانلود کتاب بلافاصله پس از پرداخت

پرورش قارچ

  • قیمت: 99,000 تومان

در انتهای این بخش آموزش پرورش قارچ pdf را برای دانلود در اختیار شما قرار می دهیم.

پرورش قارچ

پرورش قارچ تقریبا یک علم کاربردی جدید نسبت به پرورش سایر گیاهان یا حتی جانوران می باشد . اما اخیرا می بینیم که پروژه های بسیار بزرگی برای پرورش قارچ ها مخصوصا قارچ های دکمه ای اجرا می شود .

البته بعد از اجرای چندین پروژه مشخص شد که مشکلاتی نیز در این کار وجود دارد که اصلا قابل پیش بینی نیستند . مثلا می توان از این مشکلات انواع بیماری های قارچی را مثال زد که روی تمامی گونه های قارچ تاثیر منفی می گذارد . بذر قارچ  ریشه ی پرورش یافته برروی دانه ی غلات ، خاک اره و … میباشد و ماده ای  است که همراه مسیلیوم باعت رشد و تکثیر قارچ می شوند .

پرورش قارچ pdf

مسیلیوم مانند مجموعه ای از سلول هاست که شما باید حتما یکی از آن ها را داشته باشید تا دیگری رشد کند . برای  رشد مسیلیوم بذر های حاوی مسیلیوم ها درون بستر ها کشت داده می شوند . انواع مختلفی از بستر ها وجود دارد از جمله کاه ، تراشه های چوب ، خاک اره و چند مورد دیگر .

آیا ما می توانیم قارچ ها را بدون استفاده از بستر کشت دهیم ؟ برخی اوقات در بعضی شرایط ها می توان این کار انجام داد اما بازدهی ایده آلی به همراه نخواهد داشت . از مقدار کمی  بذر قارچ  در بستر کشت ،  تعداد زیادی قارچ می توان تولید کرد . پس در نتیجه تولید قارچ در بستر کشت  از زمانی  که بذر  به تنهایی استفاده میشود ،  بیشتر است .

 

برای دانلود کامل ترین و کاربردی ترین کتاب آموزش پرورش قارچ بر روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود

  • کتاب آموزش پرورش قارچ PDF
  • ویژه کسانی که قصد کسب درآمد از پرورش قارچ را دارند
  • نکات بسیار مهم درمورد پرورش قارچ در ایران
  • دانلود کتاب بلافاصله پس از پرداخت

پرورش قارچ

  • قیمت: 99,000 تومان

انواع بذر قارچ

هر گونه مواد با رشد مسیلیومی که برای تکثیر قارچ استفاده می شود به عنوان بذر قارچ در نظر گرفته می شود اما معمولا بذر ها به دسته های مختلفی تقسیم میشوند  :

بذر خاک اره که در واقع همان خاک اره استریل شده است که به شکل دانه هایی دیده می شود . خاک اره معمولا از چوب های جنگلی ساخته شده است . این قطعه های چوب نه خیلی بزرگ و نه زیاد مرغوب هستند .

یکی از مزایای اصلی بذر قارچ خاک اره اندازه ذرات آن است . از آنجا که آن ها خیلی کوچک و متعدد هستند ، نقاط  تلقیح بیشتری برای مسیلیوم در جهت رشد در بستر وجود دارد .

این امر موجب می شود مسیلیوم ها پخش شوند و زمان کمتری برای جذب آلاینده ها دارند . بذر خاک اره را می توان در خاک های پاستوریزه ، تخته های چوب  موجود در فضای باز ، مقوا های نازک و… کشت داد .

یکی از عیب هایی که این بذر دارد این است که خودش به تنهایی تمام مواد مغذی برای رشد قارچ را ندارد . کیت های رشد قارچ حاوی خاک اره معمولا با سبوس یا کلش گندم  و برخی موارد دیگر ترکیب می شود .

یک نوع نوع دیگر بذر  ، مسیلیوم پرورش یافته و دانه غلات است که در ایران آماده سازی بذر قارچ بر روی دانه گندم صورت می گیرد . این بذر می تواند برای ایجاد بذر خاک اره نیز مورد استفاده قرار گیرد و می تواند در بستری مانند کاه رشد کند . مزیتی که این بذر دارد این است که بسیار مغذی تر از بذر خاک اره می باشد .

و این باعث می شود تا بذر ها در بستر کشت به خوبی رشد کنند و نیازی نباشد که مواد دیگری نیز به بستر کشت اضافه شود .

یکی از معایب این بذر این است که نمی توان ان را در فضای باز کشت داد زیرا دانه ها توسط پرندگان و جوندگان خورده می شود و محصول به خوبی رشد نمی کند .

بذر های مختلف دیگری نیز وجود دارد از جمله : بذر تراشه های چوب  که از تراشه های چوب های سخت جنگلی به دست می آید یا بذر کاه که کاه پاستوریزه شده  است و یا بذر مایع که آب غنی شده با اسپور قارچ می باشد .

آموزش پرورش قارچ pdf

بذر مناسب برای پرورش قارچ

پس شاید این سوال برای شما پیش بیاید که  کدام نوع بذر قارچ  مناسب خواهد بود ؟ یک قاعده  کلی وجود دارد و آن هم این است که باید بذر شما با بستر کشتی که استفاده می کنید هم خوانی داشته باشد .

برای مثال اگر می خواهید قارچ خود را در تنه درختان (بلوط) پرورش دهید ، باید از بذر خاک اره استفاده کنید . استدلال این امر آن است که مسیلیوم موجود در بذر با این بستر آشنا تر است . پس مسیلیوم ها سریع تر پخش می شوند و رشد می کنند .

پس دانستیم که بذر های مشخص در بستر های مشخصی رشد می کنند ؛ بنابراین قبل از این که کار پرورش قارچ را شروع کنید اول تحقیق کنید که قارچی که می هواهید پرورش دهید در کدام بستر رشد بهتری دارد . مثلا بذر خاک اره در چوب های جنگلی ، خاک اره غنی شده و در محیط های باز با کاه های استریل نشده می تواند رشد کند .

بذر دانه گندم در کاه های پاستوریزه و خاک غنی شده رشد بهتری خواهد داشت . یک تحقیق کوتاه در مورد این مطالب قبل از شروع کشت می تواند در آخر به شما یک محصول خوب و مرغوب تحویل دهد .

معمولا چه نوع بذری یک بذر خوب است ؟ اول این که آن بذر نباید بوی ترشیدگی بدهد . دوم این که رنگ بذر مرغوب و تازه ، سفید است . اگر رنگ مایل به قهوه ای بود بدانید که آن بذر کهنه است . نباید روی توده های بذر قارچ کپک و لکه های رنگی وجود داشته باشد و باید توده بذر قارچ کاملا سفید و مسیلیوم ها اطراف تمامی دانه ها را پوشانده باشد .

آموزش پروش قارچ pdf

 

برای دانلود کامل ترین و کاربردی ترین کتاب آموزش پرورش قارچ بر روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *