پرورش ماهی در رودخانه

پرورش ماهی در رودخانه :

پرورش ماهی در رودخانه : سایت پرورش مرجع کامل آموزش پرورش ماهی می باشد .

  • کتاب آموزش پرورش ماهی PDF
  • ویژه کسانی که قصد کسب درآمد از پرورش ماهی را دارند
  • نکات بسیار مهم درمورد پرورش ماهی در ایران
  • گارانتی بازگشت وجه دائمی
  • دانلود کتاب بلافاصله پس از پرداخت

پرورش ماهی

  • قیمت: 590,000 تومان

در پایین این صفحه می توانید کامل ترین کتاب آموزش پرورش ماهی را دانلود نمایید 

از آنجایی که یکی از ابتدایی ترین نقاط پرورش ماهی در چین پایه گذاری شد ، پس جای تعجب نیست که روش هایی هم برای انجام این کار در مناطق کوچک بدون دسترسی به دریا نیز طراحی شده است . یکی از این مناطق ، رودخانه ها هستند و برای اولین بار در استان شین هوی در استان گوانگ دونگ ، پرورش ماهی در رودخانه شکل گرفت . این رودخانه 50 کیلومتر طول و حدود 140 کیلومتر انشعاب داشت که همین عرض زیاد ، کمک کرد تا چندین تیپ تولیدی ماهی را در خود جای دهد و در هر شاخه ها و انشعاب کوچکتر نیز موفق به پرورش تیپ های متفاوت تر باشد .

پرورش ماهی در رودخانه
پرورش ماهی در رودخانه

گونه های مختلفی از ماهی ها قابلیت پرورش در رودخانه ها را دارند که از جمله ی مهم ترین آن ها می توان به ماهی قزل آلا و نیز تیلاپیا اشاره کرد . در کشور ما در حال حاضر در رودخانه های ارس و رودخانه های چهار محال و بختیاری این امکان فراهم شده است تا از آب های رودخانه ای برای پرورش ماهی استفاده کرد . همین عامل ، امید به تولید ماهی های بیشتری را افزایش داده است . در کشور های متفاوت دیگری نیز از این روش به طور گسترده استقبال شده که از جمله ی آن های می توان به برخی کشور های آسیایی مثل بنگلادش ، کشور های اروپایی و آمریکای شمالی اشاره کرد .
برای استفاده از این روش پرورش ، با توجه به جریان مداوم آب ، نیاز به قفس هایی توری است که به وسیله ی تیرک در کف رودخانه ها متصل شده باشند . طبق قوانین استاندارد جهانی ، قفس ها باید در مناطقی با حداقل عمق ده فوت ساخته شوند و و سه فوت بالاتر از کف رودخانه باشند . هر فضای پرورش می تواند شامل 5 درصد از کل رودخانه باشد . طبیعتا در این روش ، میزان تولید ماهی نسبت به روش پرورش در استخر ها بیشتر بوده و نیاز به سرمایه ی اولیه کمتری نیز وجود دارد . به طور مثال یک قفس 200 فوت مربع ، می تواند 700 ماهی را در خود نگهداری کند که این رقم ، بسیار بیشتر از ظرفیت یک استخر پرورش است . چرا که ظرفیت نگهداری ماهی در استخر ، در رقمی حدود 150 ماهی در هر استخر است .

یکی از موارد موفق در این زمینه ، شروع پرورش تیلاپیا در رودخانه داکاتیا در سال 2008 بود که طی مدت کوتاهی ، تعداد قفس ها به 150 قفس افزایش یافت و یکی از نمونه های شاخص پرورش ماهی در روخانه شناخته شد .
پروفسور انورالاسلام ، معاون سابق دانشگاه کشاورزی بنگلادش به عنوان یکی از محققان این روش ، اعلام کرد که تفاوت دمای آب رودخانه می تواند یکی از مزایای این فضا نسبت به استخر ها باشد . پویایی رودخانه ها در زمستان ، باعث میشود که دمایی بالاتر نسبت به استخر ها داشته باشند . طبق ساختار فیزیکی برخی ماهی ها ، در دمای سرد رشد کند تری خواهند داشت یا این رشد به طور کلی متوقف شده و ماهی به خواب زمستانی می رود . دمای بالا تر آب باعث جلوگیری از این اتفاق شده و در نتیجه ماهی در طول سال از رشد متعادل تری برخوردار خواهد بود .

پرورش ماهی در رودخانه

همچنین میزان اکسیژن و دبی در آب های رودخانه در سطح مطلوبی قرار دارد و گاز های مضر در آن در پایین ترین سطح قرار دارد .
البته این روش قطعا عاری از خطرات زیست محیطی نیست .
حضور چندین کیلومتر قفس ، کیفیت آب رودخانه را به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار می دهد . مخصوصا در رودخانه هایی با عمق کم و جریان آب آهسته ، این تغییرات بیشتر نمایان می شوند . البته در صورتی که قفس ها به صورت برنامه ریزی شده و با مدیریت مناسب احداث شوند ، این مشکل کنترل شده و کیفیت آب تحت تاثیر قرار نمی گیرد .
همچنین حضور قفس های متعدد در رودخانه ، باعث انسداد مسیر و کند شدن جریان آب خواهد شد .
در کنار این عامل ، غذا های مصرفی و فضولات ایجاد شده می تواند عاملی برای آلودگی آب رودخانه باشد که این مشکل نیز نیاز به مدیریت های خاص خود را دارد . البته فضولات شهری نیز معمولا به رودخانه ها ختم میشوند که برای مدیریت این مشکل ، بهتر است استاندارد های فاصله از فاضلاب های شهری حفظ شود .

با توجه به حضور ماهی های نامناسب و هرز که در آب های رودخانه به طور آزادانه حضور دارند ، امکان وجود بیماری های انگلی و بیماری زا نیز وجود دارد که به همین علت ، قفس ها باید به طور مداوم تحت کنترل باشند و در صورت وجود هر نشانه ای از بیماری ها ، ماهی های بیمار را جداگانه نگهداری کرد .
علاوه بر این ، در محیط هایی با میزان بالای بارندگی ، رودخانه ها در هنگام بارش باران گل آلود می شوند که میزان بالای گل و لای می تواند تلفات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد و جدا از این عامل ، سیلاب نیز از خطرات ممکن در مسیر حاشیه ی رودخانه ها هست .

  • کتاب آموزش پرورش ماهی PDF
  • ویژه کسانی که قصد کسب درآمد از پرورش ماهی را دارند
  • نکات بسیار مهم درمورد پرورش ماهی در ایران
  • گارانتی بازگشت وجه دائمی
  • دانلود کتاب بلافاصله پس از پرداخت

پرورش ماهی

  • قیمت: 590,000 تومان

دانلود آموزش پرورش ماهی 

اگر قصد راه اندازی کسب و کار پرورش ماهی دارید توصیه می کنیم قبل از مطالعه این کتاب هیچ کاری انجام ندهید

برای دانلود بر روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود
پرورش ماهی
پرورش ماهی

منبع :

aquaculturemag

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *