پرورش شتر مرغ

پرورش شتر مرغ : شترمرغ با نام علمی Struthio camelus نوعی پرنده بی‌پرواز بومی آفریقا و نوشخوارکننده از راسته سینه ‌پهنانStruthioniformes است. شترمرغ بزرگ ترین پرنده زنده دنیاست و تخم آن نیز از هر پرنده زنده دیگری بزرگتر است.

  • کتاب آموزش پرورش شترمرغ PDF
  • ویژه کسانی که قصد کسب درآمد از پرورش شترمرغ را دارند
  • نکات بسیار مهم درمورد پرورش شترمرغ در ایران
  • دانلود کتاب بلافاصله پس از پرداخت

پرورش شترمرغ

  • قیمت: 290,000 تومان

 

اگر به پرورش شترمرغ علاقه مند هستید اکیدا توصیه می شود قبل از هر اقدامی کتاب الکترونیکی آموزش پرورش شتر مرغ را از لینک زیر دانلود و مطالعه کنید

برای دانلود این کتاب بر روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود
آموزش پرورش شتر مرغ
آموزش پرورش شتر مرغ

 

شترمرغ ظاهر منحصربه‌ فردی دارد که آن را از پرندگان دیگر متمایز می‌کند. آنها با گردن و پاهای بلند خود قادرند با سرعت حدود ۷۰ کیلومتر بر ساعت بدوند که بیش ترین سرعت زمینی در میان تمام پرنده‌هاست. استفاده از واژه Camelus كه به معني شتر مي باشد به علت شباهتي است كه اين پرنده به شتر دارد از قبيل

  • ماهيچه هاي قوي پا
  • مژه هاي بلند چشم
  • اندازه بزرگ بدن
  • و اين كه علف خوار است
  • و در بيابان مي تواند زنده بماند.

شترمرغ تنها گونه زنده از خانواده Struthionidea است. دوازده گونه منقرض شده از Struthio براساس فسيل هاي پيدا شده شناسايي شده است. اين گونه ها غالبا از گونه هاي امروزي بزرگ تر بودند كه تا 5 ميليون سال پيش مي زيستند و در مناطق گسترده اي از چين، هند، شرق اروپا و آفريقا گسترش يافته بودند. شترمرغ قدرت پرواز ندارد، در صورتی که اجداد آنها قادر به پرواز بودند. شترمرغ از نظر بسیاری از تغییرات تکاملی با سایر پرندگان مشترک هستند ولی در مورد برخی از خصوصیات آناتومیک با دیگر پرندگان تفاوت دارد.
غذای اصلی شترمرغ گیاهان است، اما از بی‌ مهرگان هم تغذیه می‌کنند. آنها به صورت گروهی و در گروه‌های پنج تا پنجاه نفری گذران زندگی می‌کنند و در هنگام خطر یا برای پنهان شدن روی زمین دراز کشیده یا فرار می‌کنند اما اگر در گوشه‌ای گیر بیفتند و راه فراری نداشته باشند با پاهای قدرتمند خود به دشمن حمله می‌کنند. شترمرغ‌ها اهلی هم شده‌اند و در برخی نقاط دنیا پرورش داده می‌شوند. پرهای آنها کاربرد زینتی دارد و در پوشاک هم استفاده می‌شود. پوست آنها برای تولید چرم استفاده و گوشتشان نیز در بازار عرضه می‌شود. شترمرغ نر پرهای سیاهی دارد و انتهای پرها و بال‌های آن سفید است ولی پرهای شترمرغ ماده قهوه‌ای رنگ است. سر و گردن شترمرغ بدون پر و طاس است.

قد و وزن شتر مرغ 

پرورش شتر مرغ
پرورش شتر مرغ

قد شترمرغ با توجه به جنسیت آن بین 2 تا 3 متر است و معمولا نرها قد بلندتری به نسبت ماده ها دارند، پرندگان بالغ بین 110 تا 160 کیلوگرم بسته به نژاد و جنسیت وزن دارند. بدن شترمرغ نر با پرهای سیاه پوشیده شده و پرهای اصلی یا شاه پرها و پرهای دمی نیز سفید رنگ هستند، بدن پرندگان ماده نیز از پرهای خاکستری متمایل به قهوه ای پوشیده شده است و شاه پرهای ماده ها معمولا ابلق رنگ هستند. شترمرغ 2 انگشت در هر پا دارد و سرعت دویدن شترمرغ بین 40 تا 64 کیلومتر در هرساعت است و تا 70 کیلومتر بر ساعت هم می رسد که به دلیل داشتن پاهای کاملا عضلانی است که برای دویدن مناسب می باشد. شترمرغ از پاها و پنجه های خود برای حمله یا دفاع استفاده می کند. محل اتصال قطعات استخوانی جمجمه شترمرغ تا آخر عمر باز می ماند.
شتر مرغ نر و ماده

٣ روش براي پرورش شترمرغ متداول است:

پرورش شتر مرغ
پرورش شتر مرغ
  • پرورش شتر مرغ روش باز
  • پرورش شتر مرغ روش بسته
  • پرورش شتر مرغ روش نيمه باز

پرورش شتر مرغ روش باز

پرورش شتر مرغ در اين روش به زمينى با وسعت حداقل ٤٠ هكتار نياز است كه به اين صورت شـترمرغ هـا تا حد امكان نزديك بـه زيسـتگاه اصـلى خـود بـا حـداقل دخالـت بشـر نگهـداري شـده وپرورش مى يابند.مزيت اصلى اين روش،كاهش قابل توجه هزينه نگهـداري شـترمرغ هـايبالغ به تعداد زياد است.همچنين اگر به پرنده اجازه تفريخ تخم هـايش داده شـود،هزينه ايبراي جوجه كشى صرف نمى شود.

پرورش شتر مرغ روش بسته

پرورش شتر مرغ در اين روش به زمينى بين 1 تا 100 هكتار نيـاز اسـت.همچنين مـى تـوان كنتـرل كـاملى بـرميزان توليد از طريق ثبت دقيق آمار تعداد تخم ها و جوجه داشت. از معايب ايـن روش بـه هزينه بالاي تهيه خوراك و حصاركشى مى توان اشاره كرد.

  • کتاب آموزش پرورش شترمرغ PDF
  • ویژه کسانی که قصد کسب درآمد از پرورش شترمرغ را دارند
  • نکات بسیار مهم درمورد پرورش شترمرغ در ایران
  • دانلود کتاب بلافاصله پس از پرداخت

پرورش شترمرغ

  • قیمت: 290,000 تومان

پرورش شتر مرغ روش نيمه باز

پرورش شتر مرغ ميزان زمين مورد نياز براي اين روش محدوده اي متغير از 1 الی 60 هكتـار متناسـب بـا تعـدادگله مى باشد.پرندگان در چراگاه هاي نسبتا كوچك نگهـداري مـى شـوند. آنهـا مجـاز بـه گردش آزادانه در محدوده اي معين مى باشند و لذا بخشى از احتياجات تغذيـه اي شـان ازمرتع تامين مى شود. خوراك تكميلى نيز جهت اطمينان از تامين تمام احتياجات تغذيـه ايشترمرغ مورد نياز است.

استفاده از اين روش چند مزيت دارد كه عبارتند از:

  • آسانى نسبى شناسايى شترمرغ هاي مولد بهتر و جمع آوري و حمل و نقل تخـم هـا( بـرايجوجه كشى)
  • صرفه جويى در هزينه هاي خوراك و حصار كشى
  • آزادي شترمرغ ها در انتخاب جفت كه نتيجه آن افزايش سازگاري بين آنهاست.

نكات مهم در پرورش شترمرغ

نکات مهم
نکات مهم
  • محل مزرعه: مزرعـه بايـد بـا محـل رفـت و آمـد اتومبيـل هـا و منـاطق صـنعتى،فرودگاهها،كارخانجات و قطارها فاصله داشته باشد زيرا اينهـا عوامـل ايجـاد اضـطراب در شـترمرغ هستند كه مستقيما در ميزان باروري و طول مدت توليد مثل اثر مى گذارند.
  • پستى و بلندى زمين: شترمرغ اراضى مسطح وسيع را به زمينهاي كوهستانى ترجيح مـىدهد. خاك شنى از هر نوع خاك بهتر است زيرا امكان زهكشى كامـل وجـود دارد.زمـينبايد از ميخ،پيچ،سيم و گودال پاكسازي شود.
  • دسترسى به آب و برق: دارا بودن برق منطقـه اي و همچنـين انشـعاب اصـلى آب بـرايمزرعه ضروري است.
  • وضعيت ساختمانها: در سـاختمان هـا بايـد از تهويـه طبيعـى يـا مصـنوعى اسـتفاده شـود.ساختمان هاي شترمرغ هاي مولد بايد دور از تجهيزات مـادر مصـنوعى يـا پـرورش جوجـه باشند.
  • حصاركشى: حصارهايى محكم به ارتفاع 2- 1.5 متر كه از 5-7 رديف سيم صاف بـدون خار تشكيل شده باشد،مورد نياز است. از حصارهاي داراي گوشه هـاي تيـز نبايـد اسـتفاده شود. حصار بايد به سادگى توسط پرنده ديده شود و داراي خاصيت ارتجـاعى بـوده تـا بـه پرنده آسيب نزند.
  • تغذيه: خوراك مصرفى شترمرغ بايد حاوي گروه هـاي مـواد مغـذي ضـروري زيـر بـرايتامين نيازهايشان باشد:
    آب،پروتئين ،كربوهيدرات،چربى،مواد معدنى و ويتامين ها

خوراكى كه به شترمرغ داده مى شود معمولا به صورت پلت مى باشد كه بسته به سن، نيـازو امكانات مزرعه از مواد مختلف با درصد متغير تشكيل شده است و مى تواند شامل

  • پـودريونجه
  • ذرت
  • سويا
  • پودرماهى
  • و كنجاله دانه هـاي روغنـى

باشـد. انـدازه پلـت بسـته بـه سـن شترمرغ تغيير مى كند. از آنجاييكه خوراك در سنگدان شترمرغ آسـياب و تكـه تكـه مـىشود،لذا وجود سنگريزه كه با فـراهم كـردن سـطوح سـخت و صـاف كـه ذرات خـوراك مابين آنها شكسته شود،در خوراك شترمرغ لازم است. اندازه و خواص فيزيكـى سـنگريزه ها نيز بسيار مهم مى باشد.

 

پرورش شتر مرغ در کشور های مختلف

بر اساس آمارهای موجود حدود ۲۵ کشور در زمینه تولید و پرورش شترمرغ فعال می باشند که از لحاظ وضعیت تولید به پنج گروه تقسیم می شوند و هر گروه جایگاه ویژه‌ای در این تقسیم بندی دارد. با توجه به وضعیت تولید شترمرغ در کشور به نظر می‌رسد ایران در گروه چهار جدول پایین قرار می گیرد.

 

گروه منطقه
1 آفریقای جنوبی، زیمبابوه، نامیبیا، فلسطین اشغالی
2 ایالات متحده، کانادا، انگلیس، اروپای شمالی، اسکاندیناوی، استرالیا
3 اسپانیا، پرتغال، ایتالیا، مکزیک، نیوزلند، یونان
4 خاورمیانه، آمریکای جنوبی، لهستان، ترکیه
5 اروپای شرقی، روسیه، شبه قاره هند
  1. به کشورهای دیرپا در این صنعت معروف اند و منظور کشورهایی هستند که از سابقه بیشتری در این صنعت برخوردارند.
  2.  به پیشگامان جدید معروف می‌باشند. کشورهایی را شامل می شوند که سرمایه گذاری زیادی را در این صنعت کرده اند اما هنوز به سود نرسیده و وارد مرحله تولید و توسعه بازار خود نشده ‌اند.
  3.  به کشور های تثبیتی معروف می باشند و کشورهایی هستند که به تازگی صنعت خود را راه اندازی و تصویب کرده اند، اما هنوز وارد مرحله تولید نشده اند.
  4. آن دسته کشورهایی را شامل می‌شود که با عنوان گروه آغازگر مرحله تولید شناخته می‌شوند و در نقطه تولید قرار داشته و چنانچه بازار خرید و فروش توسعه پیدا نکند، بسیاری از آن ها با شکست مواجه خواهند شد.
  5.  که به آن ها گروه پرورش دهندگان اطلاق می‌شود. پرندگانی که مورد قبول گروه دو و سه نیستند را خریداری و با تلاش برای پرورش مناسب آن ها، پرنده های خریداری شده را مهیای فروش در بازار می کنند.

پرورش شترمرغ در كشور از سال 1377 با ورود گله هاي مولد، تخم مرغ نطفه دار و جوجه يک روزه از كشورهاي آفريقاي جنوبي، زيمبابوه، كانادا، هلند، بلژيك، تركيه، اسپانيا آغاز شد.

مزیت های پرورش شتر مرغ

پرورش شتر مرغ
پرورش شتر مرغ

شترمرغ در میان طیور بیش ترین مقاومت را در برابر بیماری و شرایط محیطی دارد و هزینه نگهداری آن نسبت به سایر طیور کم تر است. این پرنده رشد سریعی دارد، پس از یک ماهگی، روزی یک سانتیمتر رشد می کند و در سن ده ماهگی، قابل کشتار است. جوجه این پرنده ظرف ۴۰ روز سر از تخم بیرون می‌آورد و طی سه تا چهار سال یک پرنده بالغ می‌ شود، نکته دارای اهمیت در این پرنده گوشت آن است که کم چرب و کم کلسترول با طبیعتی گرم و دارای آهن است که این ویژگی ها گوشت این پرنده را از سایر گوشت‌ های قرمز متمایز می‌ کند. شترمرغ ماده در فصل بهار به صورت یک روز در میان تخم گذاری می کند و در هر مرحله ۱۴ تا ۲۱ تخم می‌گذارد که وزن تقریبی هر تخم یک کیلو و نیم است.
شترمرغ به دلیل سازگاری با محیط زیست و آب و هوای متفاوت (از 30- تا 50+ درجه) از نظر نگهداری، کم هزینه‌ ترین جایگاه را به خود اختصاص داده ‌است، با حصارکشی روی زمین‌های خاکی و ایجاد سایه ‌بان، می‌ توان از شترمرغ نگهداری کرد. غذای این پرنده یونجه، علف، تخم علف‌ها، دانه‌ها، غلات، شکوفه‌ها و جوانه‌های سبز، میوه و گیاهان دانه ‌دار است و از آنجایی که غذا به مدت ۴۲ ساعت در معده این پرنده گردش می‌کند، تمام مواد مغذی در بدنش جذب می‌شود.
در هر نقطه ای که بتوان یک فضای وسیع و مسطح برای جست و خیز و فعالیت این پرنده در نظر گرفت، امکان پرورش نیز وجود دارد. این پرنده بازار خوبی دارد و به همین خاطر توسعه آن با اهمیت است. صنعت تولید شترمرغ ظرفیت زیادی برای اشتغال زایی دارد، مزرعه پرورش شترمرغ یک واحد تولیدی کوچک و زود بازده است که می تواند به قطب سود آور درآمدهای غیر نفتی تبدیل شود.
برای شروع کار، مهم تر از فضا و نقدینگی کافی، اخذ مجوز اهمیت دارد که خوشبختانه قوانین سخت و دست و پاگیری ندارد و البته این مساله را هم فراموش نکنید همان ابتدای کار باید به فکر بازاریابی خوبی در این حوزه باشید، چون گوشت شترمرغ باید هر ‏چه سریع تر به فروش برسد و در صورتی که در خلا بسته بندی شود دوره نگهداری آن 21 روز است، اما ‏در صورت انجماد، گوشت را می توان تا یک سال نگهداری کرد.
شترمرغ با فقر غذایی بسیار سازگار است و مانند برخی از حیوانات نیست که زود از پا در بیاید و در برابر بیماری‌ های دامی و طیور مقاوم نباشد. بارزترین خصوصیت شترمرغ این است که در برابر سارقان احشام بسیار مصون است و به‌آسانی قابل سرقت نیست. تمام این موارد کنار هم باعث ایجاد علاقه به شترمرغ می شود.
شترمرغ از معدود پرنده هایی است که علاوه بر گوشت می توان از

  • پوست
  • روغن
  • پر
  • قرنیه چشم
  • ناخن
  • پوسته تخم مرغ
  • و در یک کلام از تمام اجزای بدنش

استفاده کرد و از طرفی با توجه به علف خوار بودن این پرنده با تغذیه مناسب سریع وزن می گیرد و سود زیادی را نصیب پرورش دهندگان می کند.
موارد ذکر شده سبب می شود پرورش شترمرغ جایگاه مناسبی در پازل اقتصاد مقاومتی داشته باشد. به این معنی که نقش موثری در ایجاد اشتغال، فقرزدایی، تولید داخلی و موثر بودن در صادارت غیر نفتی دارد.

 

اگر به پرورش شترمرغ علاقه مند هستید اکیدا توصیه می شود قبل از هر اقدامی کتاب الکترونیکی آموزش پرورش شتر مرغ را از لینک زیر دانلود و مطالعه کنید

برای دانلود این کتاب بر روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود
آموزش پرورش شتر مرغ
آموزش پرورش شتر مرغ

ارزش غذايى گوشت شتر مرغ

گونه پروتيئن

%

چربى(گرم) كــــالرى                (كيلوكالرى) آهن
(ميلىگرم)
كلســــترول (ميلى گرم)
شتر مرغ  9/26  8/2  14M  2/3  83
مرغ  9/28  4/7  19M  2/1  89
بوقلمون  3/29  5  17M  8/1  76
گاو  9/29  3/9  211  3  86
خوك  3/29  7/9  212  1/1  86
گوساله  9/31  6/6  196  2/1  118
گوزن  2/3  2/3  158  5/4  112

پرورش شتر مرغ و آمار صادرات آن

نام کشور توضیحات تعرفه وزن – کیلو گرم ارزش – ریال ارزش – دلار
افغانستان ساير شتر مرغ ها بجز شترمرغ بالغ مولد و شترمرغ استراليايي 1,150 507,219,000 5,750
لبنان ساير شتر مرغ ها بجز شترمرغ بالغ مولد و شترمرغ استراليايي 700 317,919,000 3,500
افغانستان ساير شتر مرغ ها بجز شترمرغ بالغ مولد و شترمرغ استراليايي 1,500 315,000,000 7,500
ارمنستان ساير شتر مرغ ها بجز شترمرغ بالغ مولد و شترمرغ استراليايي 1,480 302,400,000 7,200
پاکستان ساير شتر مرغ ها بجز شترمرغ بالغ مولد و شترمرغ استراليايي 1,237 257,097,000 3,120
لبنان ساير شتر مرغ ها بجز شترمرغ بالغ مولد و شترمرغ استراليايي 500 105,000,000 2,500
پاکستان ساير شتر مرغ ها بجز شترمرغ بالغ مولد و شترمرغ استراليايي 291 61,110,000 1,455
لبنان ساير شتر مرغ ها بجز شترمرغ بالغ مولد و شترمرغ استراليايي 160 51,417,600 624
منبع : اتاق بازرگانی تهران مجموع کل مجموع کل
1,917,162,600 ریال 31,649 دلار

این آمار مربوط به سال 1397 است سال 98 و 99 به دلیل کرونا و مشکلاتی از این قبیل بررسی نکردیم

سایت پرورش مرجع کامل آموزش

است

در این بخش به معرفی برخی از شناخته شده ترین نژاد های شترمرغ پرداخته شده است :

  •  شتر مرغ سومالی . این نژاد پاهایی آبی و یا خاکستری رنگ دارد . پرهای ناحیه دم نیز در این گونه ، به رنگ سفید می باشند . حلقه دور گردن شترمرغ سومالی ، برخلاف سایر نژاد ها مشکی است .
  • شترمرغ های عربی . این نژاد را بیشتر می توان در صحراهای کشور های عربی ، پیدا کرد . البته متاسفانه این نژاد با خطر انقراض مواجه است .
  • شتر مرغ آفریقایی . آن دسته از شترمرغ هایی که در قسمت جنوب آفریقا زندگی می کنند ، دارای گردن هایی آبی رنگ بوده و نسبت به سایر انواع ، سریع تر و ساده تر رام می شوند . در حالیکه گونه های موجود در بخش شمالی آفریقا ، گردن هایی صورتی رنگ دارند .
  •  شترمرغ ماسائی . این نژاد را بیشتر می توان در بخش های شرقی آفریقا ، پیدا کرد . به طور کلی گردن این نژاد عریان و صورتی رنگ می باشد ؛ اما در فصل های جفت گیری ، به قرمز تغییر رنگ می دهد .
  •  شترمرغ آمریکایی . نام دیگر این نژاد rhea ( ریا ) بوده و در قسمت های جنوبی آمریکا ، زندگی می کند . دارای دو نوع کلی ریا بزرگ و ریا کوچک ، می باشد .